dimecres, 30 de desembre del 2009

Les habilitats lingüístiques

Llegir, escriure, parlar i escoltar: són les habilitats que un usuari de la llengua a de dominar per poder-se comunicar amb eficàcia en totes les situacions possibles: oral (parlar i escoltar), escrita (llegir i escriure), emissor (parlar i escriure) i receptor (llegir i escoltar).
  • Llegir: procés a través del qual es comprèn un text escrit, no és només descodificar un text, llegir és igual a comprendre, i això té unes implicacions:
  1. És un procés actiu, perquè qui llegeix a de construir el significat del text, ja que el significat que té pel qui el llegeix no es una replica del significat que l'autor li va voler donar.
  2. És aconseguir un objectiu, una finalitat: depenent del que volem extreure de la lectura llegirem el text de maneres diferents.
  3. És un procés d'interacció entre qui llegeix i el text, qui llegeix a de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap.
  4. És implicar-se en un procés de predicció i inferència: qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint.
Escriure: és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu (característiques del text).

Parlar: expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

Escoltar: comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Què demana saber escoltar?: per saber escoltar hem de tenir en compte el següent:
  1. Un paper actiu i participatiu.
  2. Un respecte per l'emissor i les seves idees.
  3. Objectiu, per intentar entendre que ens diu l'altre.
  4. Descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
  5. Descobrir les idees principals del missatge, reaccionar al missatge i parlar quan acaba l'orador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada